SEO-Sökmotoroptimering för dig – kostnadsfri sökordsanalys "/>

SEO

 Hem / Tjänster / SEO

Sökmotoroptimering

SEO som står för Search Engine Optimization( sökmotoroptimering på svenska ) är en samlingsbeteckning för ett antal olika
tekniker och metoder som sammanräknat avgör hur högt upp en hemsida hamnar i sökmotorernas sökresultat. Hur dessa sökresultat
rangordnas bestäms i sin tur av algoritmer som beräknas utifrån ett ganska stort antal parametrar, två hundra i runda tal om vi tar
Google och deras algoritmer som exempel.


Exempel på metoder som används inom SEO brukar delas upp i onpage- och offpage-optimering, där den senare syftar på att
försöka generera så många inlänkar som möjligt från andra, i första hand välrenomerade och högt rankade, hemsidor.


En annan aspekt som förtjänar att nämnas i sammanhanget är begreppen "whitehat-" och "blackhat-SEO", där blackhat-SEO, som
bör undvikas, står för oschyssta metoder att skaffa sig en högre rankning och därför oftast bestraffas av sökmotorerna, så fort de
upptäcks, i värsta fall genom att sidan inte visas överhuvudtaget i sökresultaten.


Gratis sökordsanalys!

Kontakta oss för en kostnadsfri sökordsanalys, alternativt en analys av din hemsidas nedladdningstid.




Grundläggande sökmotoroptimering - Basic SEO

Något som många glömmer är att grundläggande sökmotoroptimering (SEO) är just grundläggande, och oerhört viktig.
Sökmotoroptimering kommer att hjälpa dig att positionera din webbplats på ett korrekt sätt så att den hittas vid de mest kritiska
momenten i en potentiell kunds köpprocess eller när någon behöver din webbplats.

Vad är det då som sökmotorerna letar efter? Hur kan du bygga din webbplats på ett sätt som kommer att glädja både dina besökare / kunder säväl som Google, Bing och andra sökmotorer? Viktigast av allt, hur kan SEO hjälpa din webbnärvaro att bli mer lönsam?


Tja, vad är då SEO mera exakt(kanske vi ska börja med att fråga oss)?

Jo målet med grundläggande SEO är inte att fuska eller försöka lura sökmotorerna. Syftet med SEO är däremot att:


A. Skapa en bra och sammanhängande användarupplevelse.

Se till att kommunicera dina avsikter till sökmotorerna så att de kan rekommendera din webbplats vid för den relevanta sökningar.

Din webbplats är ju ditt ansikte utåt, ditt skyltfönster, eller kanske den bästa liknelsen, ditt säljande annonsblad.

Där dina länkar, sökord, och sociala medier fungerar som din säljande och intresseväckande första sida, medans ditt innehåll, informationsarkitektur, content management system, och din infrastruktur som motsvaras av fakta och presentation av fördelar som utvecklar ditt köperbjudande och gör att kunden gör slag i saken och köper dina varor.

Utan det är ditt annonsblad smaklöst, tråkigt, och kommer att kastas i papperskorgen.


B. Presentera det Sökmotorer söker efter

Sökmotorer vill göra sitt jobb så bra som möjligt genom att hänvisa användare till webbplatser och innehåll som är mest relevant för vad användaren är ute efter. Så hur bestäms relevans?

Innehåll: bestäms av det tema som ges, texten på sidan, och de titlar och beskrivningar som ges.

Prestanda: Hur snabb är din webbplats och fungerar det korrekt?

Berättigande: Har din webbplats tillräckligt bra innehåll för att länka till eller använder andra välrenomerade hemsidor din webbplats som en referens eller citerar den information från sidan?

Användar upplevelse: Hur ser hemsidan ut? Är det lätt att navigera runt på den? Verkar den säker? Har den en hög avvisningsfrekvens?


C. Undvik sånt som sökmotorer inte är ute efter

Sökrobotar har bara en viss mängd datalagring, så om du kör med någon listig taktik och försöker lura dem, är risken stor att du biter dig själv i svansen, vilket bara kommer att skada dig i det långa loppet. Poster sökmotorerna inte vill ha är:

Nyckelords frosseri: Överanvändning av sökord på dina sidor.

Köpta länkar: Att köpa länkar kommer inte att ta dig någonstans när det kommer till SEO, så undvik.

Dålig användar upplevelse: Gör det enkelt för användaren att navigera runt. Om du har för många annonser och gör det alltför svårt för människor att hitta det innehåll de letar efter, kommer bara att öka din avvisningsfrekvens. Om du kan din avvisnings- frekvens kommer det att hjälpa dig finna ut annan information om din webbplats. Till exempel, om den är 80 procent eller mer och du har innehåll på din webbplats, är chansen stor att något är fel.


Gratis sökordsanalys!

Kontakta oss för en kostnadsfri sökordsanalys, alternativt en analys av din hemsidas nedladdningstid.




D. Håll koll på din affärsmodell

Även om detta är ganska uppenbart, så tenderar många att inte sätta sig ner och fokusera på vad deras huvudsakliga mål är. Några frågor som du måste ställa dig själv är:

Vad definierar en omställning för dig?
Säljer du visningar eller det folk klickar på?
Vad är ditt mål?
Har du koll på dina tillgångar och skulder?


E. Glöm inte att optimera för flera kanaler

Nyckelordsstrategi är inte bara viktigt att genomföra på nätet, utan bör även utvidgas till off-site plattformar, det är därför du också bör tänka på flerkanalsoptimering. Dessa flerkanals plattformar omfattar såväl sociala medier och e-post som radio, TV, tidningar och direktreklam.

Att vara konsekvent med sökordsfraser inom dessa plattformar kommer inte bara hjälpa ditt varumärkesbyggande, men också lära användarna att använda de specifika fraser du optimerar för.


F. Var konsekvent med domännamn

Domännamnsval är enormt viktigt för din bas, så den bästa praxisen är att använda underkatalogsdomäner (example.com/häftigt) kontra subdomäner (häftigt.example.com). Andra bra tillämpningar med domännamn är:


Konsekventa domännamn: Om du skriver in www.example.com, men sedan istället bara example.com och "www" inte omdirigerar till www.example.com, vilket innebär att sökmotorerna ser två olika platser. Detta är inte effektivt för dina SEO ansträngningar eftersom det kommer att späda ut dina inkommande länkar, eftersom externa webbplatser kommer att länka till både www.example.com och example.com.

Håll dig till "Old School": Gamla domäner är bättre än nya, men om du ska köpa en gammal domän, se till att den tidigare ägaren inte gjort något ljusskygt som kan orsaka att domänen straffas.

Nyckelord i URL:en: Att använda sökorden du försöker rangordna efter i din domän, kommer att hjälpa dina övergripande insatser.


G. Optimera för olika typer av resultat

Förutom att optimera för desktops upplevelsen, se även till att fokusera på mobil optimering såväl som andra medier.

Skapa multimedia som video, eftersom det är lättare att få en video att rankas på första sidan än det är att få en vanlig sida text att bli
topprankad. Optimera ditt icke-textinnehåll så att sökmotorerna kan se det. Om din webbplats använder Flash eller PDF-filer, att läsa om det senaste och bästa inom sökmotorteknik och hur de genomsöker innehållet och kan ge din webbplats credit för det.


H. Fokusera även på dina metadata

Innehållet på din webbplats bör ha title-taggar och metabeskrivningar. Meta sökord ignoreras vanligen av sökmotorerna nuförtiden, men om du ändå använder dem, se till att de hänvisar specifikt till den sidan och att den också är korrekt formaterad. Dina meta Titel taggar bör också vara unika. Tänk dig din titel som en 4-8 ords annons, så gör ditt bästa för att locka läsaren till att vilja klicka och läsa mer.


Sammanfattningsvis

Du bör alltid hålla sökmotoroptimering i minnet, och alltid följa bästa praxis. Skippar du grunderna i SEO kommer du bara att lämna din webbplats i en enda röra och missa att fullt maximera intäktsmöjligheterna.


Gratis sökordsanalys!

Kontakta oss för en kostnadsfri sökordsanalys, alternativt en analys av din hemsidas nedladdningstid.





Gratis sökordsanalys

Kontakta oss för en kostnadsfri sökordsanalys, alternativt en analys av din hemsidas nedladdningstid.

  •   NorraSkjutbanegatan 23A,
         72339Västerås, Sverige
  •   +46 (0)767438571
  • kontakt@sweetech.se

Om Sweetech Consulting

Sweetech Consulting startades i början av 2012 som ettstudentföretag av tre kreativa studenter vid Mälardalens Högskolaoch dess företagsinkubator Idélab, i och med detta har vi jobbatbåde med uppstartsprojekt och mer etablerade företag...


Läs mer

Vimmel/mäss bilder